Thursday, July 30, 2009

Lang Melayang

Masa anak-anak ku masih kecil, aku selalu nyanyikan lagu "Lang Melayang" kepada mereka. Mereka cukup gembira dengan lagu ini dan turut menyanyi bersama. Tapi kini anak-anakku telah besar, yang paling besar 18 tahun, manakala yang kecil 9 tahun.

Kenangan "Lang Malayang" masih dalam ingatan, tetapi lagu ini pengisiannya tak semeriah dulu. Ini kerana aku keseorangan di Langkawi, manakala anak dan isteri berada di Alor Setar. Laut telah memisahkan kami. Inilah lirik lagu yang kerap aku nyanyikan :

Lang Melayang terbalik-balik
Lang Menuju Ke Pulau Pinang
Tunggu Emak Tak Balik-balik
Air mata berlinang-linang

Rupanya betullah permintaan aku dulu. Nyanyian aku tuhan dah makbulkan. Aku kini bertugas di Langkawi di mana "Lang" di lihat begitu besar sekali di sini. Walau pun secara kebetulan, tetapi kini aku berada di sini iaitu Langkawi atau Pulau Legenda.

No comments:

Post a Comment